Protokoły Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki komunalnej

Protokół Nr 5/2019 z posiedzenia Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki Komunalnej w dniu 12.09.2019 r.

Protokół Nr 5/2019
z posiedzenia Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki Komunalnej w dniu 12.09.2019 r.


Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Robert Ptaszyński, powitał radnych i pracowników urzędu – lista obecności w załączeniu. Następnie przedstawił porządek posiedzenia, który został przyjęty i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie.
2.Omówienie wykonanych prac remontowych w placówkach oświatowych.
3.Przedstawienie informacji o wyposażeniu pracowni przedmiotowych tj. fizycznych, chemicznych, geograficznych i biologicznych.
4.Omówienie zasad wynagradzania nauczycieli.
5.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2
Anna Wilińska przedstawiła zakres wykonanych prac remontowych w poszczególnych placówkach oświatowych. Główne zrealizowane zadania przedstawiają się następująco:
- SP w Bieganowie - wymiana drzwi przy sali gimnastycznej i zejściu do szatni, malowanie 4 pomieszczeń, zakup i wymiana lamp. Ogółem na prace remontowe w ciągu roku przeznaczono 20.685,44 zł.
Przewodniczący Robert Ptaszyński zapytał czy w SP w Bieganowie zostały naprawione rynny, które pani dyrektor zgłaszała do naprawy, jako zadanie priorytetowe.
Anna Wilińska odpowiedziała, że w tej szkole planowana jest termomodernizacja budynku i wówczas te prace zostaną wykonane wraz z wymianą okien. Jeżeli przed wykonaniem inwestycji zdarzy się awaria, to trzeba będzie znaleźć środki i wykonać prace naprawcze.

- SP w Grabowie Królewskim - prace rozbiórkowe budynku gospodarczego, malowanie korytarzy i klatki schodowej, zakup altany, wymiana drzwi wejściowych do szkoły, wymiana rynien. Ogółem wydatkowano w ciągu roku 48.181,25 zł.

- SP w Sokolnikach – w związku z planowaną rozbudową szkoły, wykonano tylko bieżące naprawy tj. malowanie pomieszczeń, zakup i montaż rolet w przedszkolu. Ogółem wydatkowano w ciągu roku 10.071,99 zł.
Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska wyjaśniła, że pani dyrektor Elżbieta Matuszak nie ujęła w planie budżetu rozbiórki starego budynku WC. Stan budynku zagraża bezpieczeństwu, jak również znajdujące się pod nim szambo, które należy zabezpieczyć. Zwróciła się z wnioskiem do rady sołeckiej o przekazanie środków na ten cel, jednak sołectwo nie przychyliło się do wniosku. Przewodnicząca dodała, że nadal są z niego wywożone nieczystości.
Radny Jerzy Woś oświadczył, że po wykonaniu modernizacji przedszkola, budynek został podłączony do odrębnego szamba.
Anna Wilińska powiedziała, że pani dyrektor Elżbieta Matuszak planując budżet na następny rok może ująć to zadanie jako priorytetowe.
Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska poinformowała, że zapewniono środki z funduszu sołeckiego na remont boiska sportowego przy szkole.
Radny Michał Stefański zapytał czy została rozwiązana sprawa garaży i szopek przy szkole w Bieganowie.
Anna Wilińska powiedziała, że jeden z garaży zostanie rozebrany.
    
- ZSP w Kołaczkowie – remont schodów, wymiana stolarki okiennej, remont dachu na budynku A i budynku przedszkola, usuniecie awarii elektrycznej na sali gimnastycznej. Ogółem na prace remontowe wydatkowano w ciągu roku 79.778,72 zł.
Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie powiedziała, że potrzeb remontowych w szkole jest wiele. Wykonane zostały niezbędne prace naprawy dachu, odbudowy kominów, wymiany rynien i opierzenia oraz nawierzchni na orliku. Kolejnym zadaniem priorytetowym jest wymiana blachy na dachu i zrobienie odgromników, szacunkowy koszt to kwota ok. 12.000 zł.
W budynku A powstają zacieki w sali lekcyjnej i hali sportowej. Na budynku przedszkola zostało zdemontowane opierzenie od strony zewnętrznej, założono nowe rynny i uszczelniono dach. Zamontowana została uliczka przy przedszkolu, naprawione dwa bujaki i karuzela na placu zabaw.  Zadania w trakcie realizacji to naprawa ławek na boisku orlik i placu zabaw, zakup sprzętów do kuchni, wymiana drzwi i wymiana wykładziny w stołówce. W następnym roku budżetowym  planowana jest wymiana  okien w budynku B, wymiana rolet, montaż klimatyzacji w starym budynku szkoły dla najmłodszych dzieci, wymiany oświetlenia oraz wymiana wyposażenia klas. Pani dyrektor uważa, że zachodzi konieczność termomodernizacji całego budynku szkoły.
Radny Michał Stefański zapytał, czy zostanie zalana posadzka w budynku przy byłych sanitariatach, aby pełnił funkcję budynku gospodarczego.
Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie odpowiedziała, że częściowo prace te zostały rozpoczęte. W planie na kolejny rok budżetowy należałoby zapewnić środki na zabezpieczenie miejsca po szambie.
Radny Jerzy Woś uważa, że pilnie trzeba zabezpieczyć budynek przed przeciekaniem.
Anna Wilińska odpowiedziała, że mienie jest ubezpieczone i dopóki nie będzie wyceny rzeczoznawcy nie można nic zrobić.
Radny Jerzy Woś zasugerował, że w Sokolnikach jest firma, która może na zasadzie współpracy rozebrać zagrażające budynki. Dodał, że będzie wnioskował o wystosowanie w budżecie środków na realizację tego celu.

Ad.3
Anna Wilińska przedstawiła wykaz pomocy dydaktycznych zakupionych w bieżącym roku lub planowanych do zakupienia odrębnie dla każdej szkoły i do każdego przedmiotu. Poinformowała, że każdego roku jedna ze szkół składa wniosek o dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji Narodowej ze zwiększonej subwencji rezerwy oświatowej. W roku 2018 wniosek złożyła Szkoła Podstawowa w Sokolnikach i otrzymała dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych w kwocie 47.643 zł. W tym roku wnioskowała Szkoła Podstawowa w Bieganowie, środki zostały przyznane, ale jeszcze nie wpłynęły. W kolejnych latach o dofinansowanie będą się ubiegały dwie pozostałe szkoły.
Radny Jerzy Woś wnioskował, aby uzupełnić pomoce w szkołach, w których jest ich najmniej, aby dzieci miały równe szanse i możliwości nauki.
Anna Wilińska powiedziała, że pani dyrektor systematycznie uzupełnia pomoce naukowe, lecz zapotrzebowanie do szkoły w Grabowie Królewskim jest ogromne. Dodała, że w ubiegłym roku pani dyrektor ZSP w Kołaczkowie zakupiła stół demonstracyjny do  pracowni chemicznej, który nie jest używany z powodu braku możliwości podłączenia wody i odpływu.
Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie powiedziała, że jest problem z podłączeniem wody do tej sali, wymagałoby to większego remontu, również nie ma możliwości przeniesienia pracowni do innej sali, aby podłączyć wodę.

Anna Wilińska powiedziała, że jeżeli w przyszłym roku szkoła otrzyma dofinansowanie, środki będzie można przeznaczyć na remont całej sali łącznie z doporowadzeniem wody.
Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie powiedziała, że w stosunku do pozostałych szkół, pracownie były systematycznie doposażone do potrzeb programu nauczania dla gimnazjum. Odczynniki chemiczne posiadają terminy ważności po upływie których należy je w odpowiedni sposób utylizować co powoduje kolejne koszty. Niektóre doświadczenia można pokazać na tablicy interaktywnej, choć zasada programowa jest taka, że uczniowie muszą korzystać i brać udział w doświadczeniach.

Ad.4.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty omówiła zasady wynagradzania nauczycieli, które zostały zawarte w trzech dokumentach: Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu, Karty Nauczyciela i regulaminu przyjętego uchwałą Rady Gminy Kołaczkowo w sprawie wysokości oraz szczegółowych warunków przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia. Wynagrodzenie nauczycieli wypłacane jest dwa razy w miesiącu. Na pierwszy dzień roboczy wypłacane jest wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wysługę lat, funkcyjny, motywacyjny i wychowawczy. Na koniec miesiąca wypłacane jest za nadgodziny, zastępstwa doraźne oraz dodatek wiejski.
Kierownik Milena Świątek przestawiła poszczególne składniki wynagrodzenia, na które składają się:
- dodatek za wysługę lat – 3-20 % płacy zasadniczej
- dodatek funkcyjny – dla dyrektorów w wysokości 700-1300 zł
- dodatek motywacyjny określa regulamin wynagradzania – dla dyrektorów od 200-300 zł, dla nauczycieli od 70-150 zł
- opiekun stażu, określa regulamin wynagradzania – 50zł
- wychowawstwo – dodatek wynosił 60-70 zł do 15 uczniów, obecnie wysokość dodatku określa Karta Nauczyciela w wysokości 300 zł
- trudne warunki pracy określa regulamin wynagradzania – 10% płacy zasadniczej (klasy łączone lub indywidualnie z uczniem
 - dodatek SIP (Społeczny Inspektor Pracy) – określony przez ZNP od 18 – 20 zł
- nagroda jubileuszowa – określa KN pierwsza nagroda jest po 20 latach pracy wynosi 75% miesięcznego wynagrodzenia
- nagroda ze specjalnego funduszu nagród - określa regulamin wynagradzania jest to 1 % planowanych rocznych wydatków na wynagrodzenia z tego: 80% dla nauczycieli, 20% dla dyrektorów
- nadgodziny i zastępstwa doraźne  - określa KN zależne od pensum nauczyciela
- 13 wynagrodzenie – określone jest w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników budżetowych
- dodatek wiejski – określa KN jest to 10% wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli zatrudnionych na terenie wsi
- Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych określa KN i regulamin, jest to 110 % kwoty bazowej, w tym świadczenie urlopowe w 2019 r. była to kwota 1.229,30 zł
- świadczenie dla nauczyciela stażysty wypłacane jednorazowo w wysokości 1000 zł, określa KN i obowiązuje od 01.09.2019 r.
- doskonalenie zawodowe dla nauczycieli – określa KN wynosi 0,8 % planowanych rocznych wydatków na wynagrodzenia
- pomoc zdrowotna – określa KN i regulamin wynosi 0,3 % planowanych rocznych wydatków na wynagrodzenia.
Każdego roku obliczane jest średnie wynagrodzenie dla nauczycieli na poszczególnym etapie awansu zawodowego. Kwota bazowa w 2019 r. wynosi 3.045,21 zł. Jest to kwota, którą nauczyciel powinien osiągnąć. W przypadku gdy nauczyciel nie osiągnie tej kwoty organ prowadzący jest zobowiązany do wypłacenia w terminie do 31 stycznia jednorazowy dodatek wyrównujący. W 2018 roku kwoty bazowej nie osiągnęli stażyści i został wypłacony dodatek w wysokości 3.291,28 zł.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy w regulaminie wynagradzania uwzględnieni będą nauczyciele przedszkoli, ponieważ w ustawie zostali pominięci.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że regulamin jest w trakcie przygotowywania, będą uwzględnieni również nauczyciele przedszkolni, ponieważ byłoby to krzywdzące, bo w przedszkolu jest grupa 25 dzieci, a w szkołach są oddziały po 3 dzieci.
Radna Ewa Zgolińska uważa, że dotychczasowy regulamin obowiązuje od 2009 roku,
jest przestarzały, a dodatek motywacyjny, który panie dyrektor otrzymywały  jest anty motywacyjny.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że regulamin jest w trakcie przygotowywania i wszystkie kwestie będą uregulowane.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał dlaczego dyrektor SP w Grabowie Królewskim nie otrzymała dodatku motywacyjnego.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że decyzją pani wójt, pani dyrektor otrzymała dodatek motywacyjny.
Radny Jerzy Woś zapytał czy środki przeznaczone na dokształty nauczycieli są wykorzystywane.
Anna Wilińska odpowiedziała, że środki są wykorzystywane. Od tego roku budżetowego poprosiliśmy dyrektorów o przedstawienie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli, aby można było zaplanować środki.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał w jakiej wysokości zostały w budżecie środki po akcji strajkowej i na co zostaną przeznaczone.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że w twej chwili nie odpowie jaka to jest kwota i nie wie na co zostanie przeznaczona. Prawdopodobnie zostaną przeznaczone na wynagrodzenia dla nauczycieli po podwyżce, która jest przewidywana od września.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy odprawy emerytalne są wliczane do średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że odprawy są wliczane do średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Radny Jerzy Woś zapytał ile wynosi średnia subwencja na dziecko, a ile na dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że subwencja na dziecko wynosi ok. 9.000 zł, natomiast na dziecko z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności subwencja jest zależna od stopnia niepełnosprawności i wynosi do 50.000 zł.
Radny Jerzy Woś zaproponował tworzenie klas integracyjnych w szkołach. Dodał, że do SP w Grabowie Królewskim są dowożone dzieci z Wrześni, aby mogły się uczyć w mniejszych grupach.
Anna Wilińska powiedziała, że widać to w Grabowie Królewskim, gdzie pani dyrektor za te środki wyposażyła salę sensoryczną dla dziecka z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
Radny Jerzy Siemiątkowski wnioskował o zwiększenie godzin dla opiekunów świetlic w  SP w Bieganowie gdzie jest ponad 25 dzieci. Dodatkowo prosi o zwiększenie etatu dla kucharek w szkole w Bieganowie i Kołaczkowie, uważa, że dwie panie pracujące po pół etatu to za mało.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty powiedziała, że problem ten nie został zgłoszony przez dyrektorów. Temat jest otwarty i decyzja w tej sprawie zostanie podjęta.
Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie powiedziała, że po rozpoczęciu roku szkolnego i uporządkowaniu wielu spraw zostaną podjęte te tematy. Dodała, że w przedszkolu w grupie 3 latków jest potrzeba dodatkowej opieki dla dzieci.

Ad. 3
Radna Danuta Grabowska odczytała pismo z prośbą o przekazanie dofinansowania do klubu malucha „Misiowa chatka” w Borzykowie.
Radny Jerzy Woś złożył wniosek o utworzenie oddziału przedszkolnego w SP Grabowie Królewskim. Zapewnił pokrycie kosztów dostosowania sanitariatów do dzieci.
Radny Jerzy Siemiątkowski powiedział, że nie jest uregulowana sprawa zastępstwa za dyrektora, osoba zastępująca pracuje za darmo.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że należy tą kwestię ująć w regulaminie, który jest w trakcie opracowywania i zostanie przedstawiony radnym do akceptacji. Do tej pory nie było takiej sytuacji, aby osoba zastępująca dyrektora nie otrzymała dodatkowego wynagrodzenia.
Radny Jerzy Siemiątkowski powiedział, że przepisy nowej ustawy nakładają na szkoły obowiązek podpisania umów z gabinetami stomatologicznymi i opieką pielęgniarską.
Anna Wilińska odpowiedziała, ze nie mamy jeszcze takich umów, brak jest wytycznych z ministerstwa i formy finansowania tego programu.

Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                                Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                           Robert Ptaszyński

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lipca 2020 12:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 246
28 lipca 2020 12:35 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany