Uchwała XIII/73/2007
Rady Gminy Kołaczkowo
z dnia 7 grudnia 2007r.
w sprawie : przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok
Na podstawie art. 18,ust.2,pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r.,ze zm) oraz 4¹,ust.2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U. z 2007r. Nr 70,poz.473 )- Rada Gminy Kołaczkowo uchwala, co następuje :
Przyjąć Gminny Program Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r. w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kołaczkowo.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2008r.
Załącznik do uchwały
Nr XIII/73/2007r
z dnia 7 grudnia 2007r.
Program
Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
dla Gminy Kołaczkowo
na 2008 rok
Podstawą prawną opracowania programu jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (jednolity tekst ustawy Dz.U. z 2007r.Nr70, poz.473)
I. Dane o gminie
Gmina Kołaczkowo liczy 6204 mieszkańców. Na terenie gminy są cztery wsie po byłym PGR. Naukę w szkołach pobiera 861 uczniów. Naucza 95 nauczycieli. Na terenie gminy jest 1 gimnazjum i 3 szkoły podstawowe, Zespół Szkolno - Przedszkolny w skład którego wchodzą szkoła w Kołaczkowie, Borzykowie i Wszemborzu.
Działa przedszkole w Kołaczkowie z filią w Sokolnikach. Łącznie do przedszkoli uczęszcza 50 dzieci.
II. Alkoholizm.
Pojęcie alkoholizmu należy już obecnie do historii dorobku intelektualnego w zakresie problematyki alkoholowej. Zastąpiły go i uściśliły nowocześniejsze pojęcia : uzależnienie, nadużywanie, problemy czy niesprawności związane z alkoholem. W języku potocznym jest ono jednak dalej obecne i zgodnie z poprzednią tradycją bywa rozumiane szeroko, jako picie nadmierne, niezgodne z normami, powodujące powstawanie problemów. Z nadmiernym piciem napojów alkoholowych często związane są przejawy przemocy,szczególnie przemocy w rodzinie. Przybiera ona niekiedy bardzo drastyczne formy. Osoby pokrzywdzone są zwykle bezradne, zaś instytucje, które powołane są do niesienia pomocy często nie potrafią tej pomocy skutecznie udzielić. Każda interwencja w życie rodziny jest kwestią niezwykle delikatną, uwikłaną w kontekst norm i zwyczajów z jednej strony, z drugiej zaś w złożoną materię emocjonalnych relacji między ludźmi, którzy powinni być sobie bliscy. Niesprawność instytucji w niesieniu pomocy ofiarom przemocy w rodzinie ma swe źródła zarówno po stronie, jak i osób potrzebujących pomocy. Te pierwsze działają w sposób nie skoordynowany, często obciążony biurokratycznymi procedurami, zwykle mało aktywny w docieraniu do osób doświadczających przemocy. Osoby potrzebujące pomocy zaś zwykle obciążone są lękiem o swoje bezpieczeństwo, wstydem, poczuciem zagubienia. Często też popadają w apatię, nie znajdują w sobie dość siły by starać się wyrwać z kręgu przemocy w jakim się znalazły. Próbą zaradzenia w tej sytuacji jest inicjatywa społecznej kampanii pomocy ofiarom przemocy w rodzinie podjęta przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Symbolem tej kampanii jest „ niebieska linia". Warunkami niezbędnymi powodzenia tej kampanii są świadomość i akceptacja społeczna.
Cele programu
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Zmniejszanie rozmiarów tych problemów, które aktualnie występują.
Zwiększanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
Zwiększanie świadomości społecznej na temat zagrożeń jakie niesie ze sobą używanie środków chemicznych zmieniających świadomość.
Przestrzeganie prawa w zakresie nie podawania alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży na terenie gminy.
Uwzględnianie problematyki przemocy w rodzinie związanej z nadużywaniem alkoholu.
Utrzymanie na obecnym poziomie oddziaływań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
Rozszerzenie systemu szkoleń pracowników różnych grup zawodowych współpracujących z komisją rozwiązywania problemów alkoholowych.
Wspieranie systemu lecznictwa odwykowego.
Tworzenie systemów wspierania dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem
10. Udzielanie pomocy terapeutycznej osobom współuzależninym
od alkoholu.
Warunki niezbędne do osiągnięcia tych celów.
1.Ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych.
2.Zwiększenie skuteczności, dostępności terapii dla osób uzależnionych i członków
ich rodzin.
3.Wprowadzenie nowych programów profilaktyczno - edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
4.Usprawnienie systemu kontroli związanego z przestrzeganiem prawa w punktach sprzedaży.
5.Zmiana zachowań, postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem.
6.Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu ( w szczególności przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ).
7.Organizowanie działalności kulturowej, rekreacyjno - rozrywkowej mającej na celu ukazanie prawidłowych form spędzania wolnego czasu.
8.Szkolenia członków komisji podnoszące kwalifikacje i umiejętności w pracy komisji.
9.Współpraca z organizacjami niosącymi wszechstronną pomoc w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych.
10.Rozpropagowanie materiałów ( plakaty, broszury ) w środowisku lokalnym.
11.Wspieranie działań zgodnych z procedurą interwencji wobec przemocy domowej
pod nazwą „Niebieska Karta".
V. Zadania
Zwiększanie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu.
1.Współpraca, wspomaganie rzeczowe i finansowe Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnień Centrum we Wrześni i Stowarzyszenia Jantar do których to instytucji kierowane są osoby z terenu Gminy Kołaczkowo oraz innych instytucji działających na rzecz osób uzależnionych.
a) Sposób realizacji :
-Zakup literatury niezbędnej do pracy w/w instytucji,
-Zapewnienie możliwości udziału w szkoleniach,
-Udzielanie pomocy finansowej w tworzeniu bazy.
2.Dalsze funkcjonowanie punktu informacyjno - konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin, w przyszłości rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ofiar przemocy.
a) Sposób realizacji :
-Zatrudnianie specjalisty instruktora oraz psychologa do pracy z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi od alkoholu.
3.Wspieranie pracy Grupy AA.
4.Współpraca z Poradniami Odwykowymi.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe,
pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1. Celem jest zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych, zaburzeń życia rodzinnego.
a) Sposoby realizacji :
-Prowadzenie punktu informacyjno - konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu oraz ofiar przemocy,
-Wzywanie osób zgłoszonych do komisji z powodu nadużywania alkoholu i stosowania przemocy na rozmowy interwencyjno - motywacyjne,
-Kierowanie osób zgłaszanych na leczenie odwykowe do biegłego o stwierdzenie
uzależnienia.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Zmniejszanie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież
a) Sposoby realizacji :
-wspieranie szkół w realizacji programów profilaktycznych,
-działania profilaktyczne w szkołach rozszerzające działalność wychowawczą,
-otwarte grupy wsparcia informujące o chorobie alkoholowe.
Organizacja imprez rozrywkowych mających wyraźne odniesienie profilaktyczne, odbywające się bez alkoholu
Spotkania okolicznościowe w świetlicach
Imprezy sportowe
Organizacja i promocja zajęć i imprez propagujących trzeźwy i zdrowy styl życia
a) Sposób realizacji :
-współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Kościołem i Szkołami
Organizacja półkolonii oraz zlecanie organizacji kolonii terapeutyczno - profilaktycznych ( letnich i zimowych ) oraz obozów.
a) Sposób realizacji :
-współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i szkołami (dotyczy naboru dzieci)
Finansowe wynagrodzenie członków komisji
1.Zasady wynagradzania członków GKRPA
-w wysokości 8% najniższego wynagrodzenia w tym :
a) udział w posiedzeniach komisji
b) udział w pracach komisji, wezwaniach osób na rozmowy interwencyjno -
motywacyjne
c) za prowadzenie kontroli punktu sprzedaży
d)za pracę przy przeprowadzaniu imprez wynikających z programu
Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest lista obecności podpisana przez członków komisji oraz potwierdzenie pracy członka komisji przedłożone do księgowości w Urzędzie Gminy.
Rozwiązania niezbędne do realizacji zadań
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest koordynatorem programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Gminie Kołaczkowo.
Środki finansowe niezbędne do realizacji programu na 2008 rok
1. art.11, ust. 1 - ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje źródło finansowania zadań programu PPiRPA
2.Środki na ten cel gmina pozyskuje z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
WYDATKI ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROGRAMU PROFILAKTYKI ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Lp |
Wyszczególnienie |
Koszty |
---|---|---|
1 |
Zwrot kosztów za dojazdy na terapię |
2500 |
2 |
Pomoc rzeczowa i finansowa |
6000 |
3 |
Wynagrodzenie członków komisji |
8000 |
4 |
Wynagrodzenie nauczycieli i terapeutów |
22000 |
5 |
Energia, |
800 |
6 |
Zakupy |
13800 |
7 |
Delegacje |
1000 |
8 |
ZUS, Fundusz pracy |
800 |
9 |
Opłaty ,szkolenia |
4800 |
|
Razem |
59700 |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2022 Gmina Kołaczkowo